Information overload


10.09.2021

E-mailové správy. Sociálne siete. Blogy. Online videá. Každý deň nás zaplaví more informácií, ktoré súperia o našu pozornosť. Ako sa v tomto mori neutopiť?

Nezáleží na tom, aké informácie sú pre vás dôležité. Môžete sa zaujímať o investovanie, hydropóniu, cudzie jazyky, o čokoľvek. Internet vás zahltí množstvom informácií, ktoré nikdy nebudete môcť absorbovať. Nestratiť sa v tomto informačnom pretlaku však nemusí byť náročné.

Pre korektnosť: spôsobov, akými možno čeliť záplave informácií, je neúrekom. Len v ponuke internetového predajcu Amazon sú desiatky kníh, ktoré majú v názve slovné spojenie „information overload“ (v preklade: informačné preťaženie). Vniesť systém do spôsobu, akým dovolíte informáciám zaujať vašu pozornosť, však možno aj jednoduchými zmenami. Navyše ich zvládnutie nekladie žiadne nároky na digitálnu zručnosť.

RSS: Poriadok v písanom obsahu

Ak sa zaujímate o dianie vo finančnom svete (alebo o čokoľvek iné), pravdepodobne máte vo svojom digitálnom repertoári viacero webových stránok. Spravodajské médiá, blogy, firemné stránky… Len v slovenčine je ich toľko, že navštíviť každú jednu a zisťovať, či na nej nepribudlo niečo nové, by zabralo celé hodiny. Kto nemá potrebný časový luxus, riskuje, že niektoré informácie jednoducho prehliadne.

Efektívnym riešením je technológia RSS. Vznikla už v minulom tisícročí, no rokmi vôbec nezostarla. Skôr naopak – moderné RSS čítačky za vás monitorujú všetky informačné zdroje, prezentujú ich v úhľadnej podobe a je len na vás, či im budete svoju pozornosť venovať okamžite, odložíte si ich na prečítanie neskôr alebo si na tie najdôležitejšie vytvoríte samostatné priečinky.

Výhodou RSS aplikácií je to, že zobrazovaný obsah nie je žiadnym sociálno-algoritmickým mixom, ktorý štandardne ponúkajú populárne sociálne siete. RSS aplikácie s vašimi informáciami nemanipulujú. To, čo v nich uvidíte, je to, čo vidieť chcete, nie to, čo sa páči vašim známym, čo najviac zdieľajú alebo komentujú. Napriek tomu, že v digitálnom svete je RSS technológia „starčekom“, dokáže aj v dnešnej dobe výrazne pomôcť pri orientácii v dôležitých informáciách.

Podcasty: Počúvať ich možno kedykoľvek

Vysvetľovať v 21. storočí, že podcasty sú zvukové nahrávky, ktoré si možno vypočuť kedykoľvek, by bolo zbytočné. V posledných rokoch zažívajú boom popularity a nie bezdôvodne. Podcasty nevyžadujú pevné miesto vo vašom diári – vypočuť si ich možno kedykoľvek. Štandardom moderných aplikácií je možnosť stiahnuť si dlhší podcast do mobilu či tabletu a počúvať ho napríklad počas cesty autom alebo počas ranného behu, aj bez pripojenia na internet. Na rozdiel od populárneho Youtube (ešte o ňom bude reč) nemusíte byť v prípade podcastov nalepení očami na obrazovke alebo monitore. Pokojne pri nich môžete upratovať, šoférovať alebo variť.

Jediný reálny problém, na ktorý možno pri podcastoch natrafiť, je vybrať si tie najzaujímavejšie. Podcastová scéna je na vzostupe aj na Slovensku a v posledných rokoch pribudli (a neustále pribúdajú) noví a noví tvorcovia hodnotného obsahu. Vlastné podcasty má prakticky každé mienkotvorné médium, so svojimi poslucháčmi prostredníctvom nich komunikuje aj veľa známych mien. Aj v takej špecifickej oblasti, akou sú financie, investovanie, ekonomika či podnikanie, možno na Slovensku nájsť zaujímavé podcasty, ktorých počúvanie nebude určite stratou času. Čakanie u lekára, cesta z práce, služobná cesta – to všetko môžu podcasty zmeniť na zaujímavo strávený čas.

Youtube: (Takmer) vlastná televízia

Keď vznikol Youtube, platforma na zdieľanie videí, trvalo týždeň, kým počet nahraných videí dosiahol päť. To bolo v roku 2005. O 15 rokov neskôr si už používatelia druhej najpoužívanejšej sociálnej platformy (po Facebooku) denne pozrú videá v celkovej dĺžke prevyšujúcej miliardu hodín.

Mnohé sú určené na niekoľkominútové rozptýlenie, no nájsť medzi nimi možno aj kvalitný obsah. Ako zapojiť wifi router? Ako vypočítať mieru výnosnosti nepravidelných investícií v Exceli? Ako zdieľať pracovný checklist s kolegami? To sú len niektoré z otázok, na ktoré nedávno autor tohto textu hľadal odpovede práve na Youtube. Nech už máte akúkoľvek otázku, je vysoko pravdepodobné, že ju nemáte ako prví, a je slušná šanca, že názorná odpoveď na vás čaká práve na Youtube.

Mnohí youtuberi sú špecialisti vo svojej oblasti. Bez ohľadu na to, či sa zaujímate o investovanie, klíčkovanie alebo históriu, je isté, že nájdete takých, ktorí v danej oblasti vyprodukovali celé edukatívne série. Alebo hľadáte skutočne prominentné mená? Veľké americké univerzity (napr. Harvard či MIT) dávajú na Youtube celé semestre svojich prednášok. K dispozícii sú kedykoľvek a na akomkoľvek zariadení. Takmer ako vlastná televízia, len podstatne lepšie. Stačí si iba vybrať.